Omdat ik graag eens wilde weten hoe mijn cliënt Personal Coaching heeft ervaren, heeft ze onderstaand bericht geschreven en een foto van haar prachtige schilderij bijgevoegd.
Het is dezelfde jonge vrouw waarover ik op 1 november het artikel schreef ‘Waar ben ik nu toch in terecht gekomen?’
CIRCLES OF JOY
Daar zit ik dan, voor de tweede keer in de praktijkruimte bij Marie-José. Er branden kaarsen en door het dakraam valt veel licht naar binnen. Het is een lichte, warme ruimte. Ik heb net een kopje thee gekregen en kijk een beetje rond in de kamer. Er staat een laptop en een CD-speler en ik ben benieuwd wat ze vandaag allemaal heeft ‘bedacht’ en tegelijkertijd een beetje bang dat ze (opnieuw) met allerlei muziek in de weer is geweest en wil gaan zingen of zo. Dat hoeft van mij namelijk niet. Blazend in mijn hete thee probeer ik me te herinneren, waarom ik zo nodig weer wilde schilderen en in gedachten dwaal ik af.
Vrij snel nadat ik voor het eerst bij Marie-José was wezen schilderen, wilde ik alweer een nieuw schilderij maken. Mijn blijheid had plaatsgemaakt voor een kritische blik: het schilderij was te klein, niet vierkant en niet symmetrisch. En ik wilde graag wat leuks doen. Van de zomer leidde dit zelfs bijna tot het bestellen van een fortuin aan schildersspullen. Als ik dan toch ging schilderen, kon ik het beter serieus aanpakken. Het leek me bovendien wel erg kunstzinnig en interessant om over een schildersezel te beschikken, een schilderskamer te hebben of gewoon de garage om te bouwen tot een creatieve ruimte. Ik had online al allerlei spullen gevonden en mijn winkelmandje volgeladen, maar er ging iets mis bij het afrekenen, waardoor ik helemaal opnieuw moest beginnen. Het was me te veel werk om alles opnieuw uit te zoeken. Als ik echt zo graag wilde schilderen, kon ik net zo goed nog een keer naar Marie-José gaan. Zij kon vast wel aan een groot, vierkant doek komen. Ik wilde iets groots, meeslepends en met veel kleur maken. Iets om in mijn toekomstige appartement op de muur te hangen zonder dat het erin verdwijnt. Iets dat antwoord geeft op al mijn vragen en iets om blij van te worden.. Zo gezegd, zo gedaan en nu zat ik dus weer hier. Ik neem nog een laatste slokje thee terwijl Marie-José de kamer komt binnen gelopen. We kunnen aan de slag.
Ze laat me eerst een klein fragment uit de film ‘La Famille Bélier’ zien, dat voor mij symbolisch is. Of de symboliek helemaal van toepassing is, weet ik niet, maar dit is in ieder geval een film die ik graag in zijn geheel wil gaan zien. Vervolgens blijkt het voor mij “nodig” te zijn om een mantra te gaan zingen (lees: ZINGEN). Dus toch. De vorige keer kwam dat voor mij uit de lucht vallen. Hoezo zingen? Wat draagt dat bij, wat heb ik daar aan? Deze keer was ik enigszins voorbereid op het idee van zingen, maar zingen is gewoon niet mijn ding en dat vind ik helemaal prima. Gelukkig is het niet ‘noodzakelijk’ om mee te zingen. Een meditatie later kan het schilderen dan eindelijk beginnen.
Marie-José heeft mijn doek al klaar gezet op de schildersezel en ik kijk naar het spierwitte 80×80 cm doek. De moed zakt me een beetje in de schoenen. Dit doek was echt groot en vooral leeg en wit. Alles behalve “groots, meeslepend en vol kleur”. Ik vraag me af hoe ik dit doek ooit vol ga schilderen, maar ik kon nu niet meer terug. Blij dat het geen 100 x 100 cm doek was, zat er niets anders op dan gewoon te beginnen. Eerst maar eens kleuren uitkiezen. Waar ik bij de eerste keer schilderen zonder nadenken vier kleuren uitkoos, stond ik nu een paar minuten besluiteloos voor de kast met verf. Ik wist het echt niet en bekeek de kleuren. Donkerblauw of toch lichtgroen? Was oranje of roze niet veel vrolijker? Het moest wel mooi worden, anders kon ik het niet ophangen. Dit doek kan ik niet zomaar verspillen. En zo gingen de gedachten nog even door. Uiteindelijk stop ik met nadenken en pak de lichte, pastelgroene kleur verf, die ik als eerste zag en schilder het doek helemaal in deze kleur. En daarna..?
Daarna ging het als vanzelf. Kleurrijk? Ja. Groot? Ja! Meeslepend? Dat durf ik niet te zeggen en dat is allemaal ook niet zo belangrijk. Het maakt namelijk niet uit waarom je iets doet wat je doet. Of dat je schilderij perfect is, symmetrisch of origineel. En het zou leuk zijn als je schilderij antwoord geeft op al je vragen hoor. Vooral ook heel praktisch, maar het is nog praktischer als je daar helemaal niets voor nodig hebt. Het enige dat je je daarvoor hoeft af te vragen is: “heb ik hier plezier in? Doe ik dit graag? Voel ik me goed?”. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het leuk vond om weer een schilderij te maken. Ergens plezier in hebben en je goed voelen, dat is wat mij betreft het enige doel, bij wat je ook doet. En dit zijn mijn Circles of JOY.